اکرم چهاردولی
کارآفرینی از مقولههای مهم در توسعه است که امروزه بهعنوان یک شاخص در جوامع پیشرفته موردتوجه قرارگرفته است. در این میان توسعه و تعمیق فرهنگ کارآفرینی در جامعه اساس کار و بهنوعی سنگ بنای حرکتهای توسعه محور بهحساب میآید.
این مهم در جامعه ما هنوز به مرحله تکامل نرسیده و با اینکه گامهای مهمی در سالهای اخير برای توسعه کارآفرینی برداشتهشده است، اما فرهنگ کارآفرینی همچنان بهصورت یک حلقه مفقوده است، درحالیکه آموزش و تعمیق فرهنگ کارآفرینی ضرورتی اجتنابناپذیر در مسیر توسعه است.
میتوان گفت مخاطبان اصلی در این زمینه، دانش آموزان و آیندهسازان جامعه هستند که چنانچه موردتوجه قرار گیرند، در بلندمدت به شکلگیری نگاه علمی، حرفهای و قابلفهم نسبت به مقوله کارآفرینی در سطح جامعه میانجامد.
نکته قابلتوجه اینکه تقویت روحیه کارآفرینی و آموزش مهارتها یکی از مصادیق مهم سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است.
بر اساس این سند، تربیت انسانی خلاق، کارآفرین، مقتصد و ماهر بخشی از اهداف کلان نظام تعلیم و تربیت است.
از طرفی در ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای سند تحول به مواردی چون تدبیر امر معاش وزندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه و تلاش برای بهبود پیوستۀ آن، درک و فهم مسائل اقتصادی خود و جامعه (درزمینهٔ تاریخی، فرهنگی و اجتماعی)، تلاش فردی و جمعی برای تحقق غنا، کفاف، عمران، رشد و استقلال اقتصادی، حفظ و پیشرفت ثروت ملی، افزایش بهرهوری، تأمین رفاه عمومی و بسط عدالت اقتصادی و شناسایی عوامل فقر، فساد و تبعیض و تلاش جهت مقابله با آنها در سطح ملی و جهانی در جهت تشکیل جامعۀ صالح و پیشرفت مداوم آن، بر اساس نظام معیار اسلامی تأکید شده است که تحقق آنها بستگی فراوانی با توسعه فرهنگ کارآفرینی در بین دانش آموزان دارد.
حرکتها و اقداماتی چون تشکیل باشگاه کارآفرینان نوجوان حرکتی هدفمند در راستای تعمیق و نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی است که در صورت توجه به ابعاد کمی و کیفی آن، آثار و نتایج مهمی را به لحاظ توسعه کارآفرینی در پی خواهد داشت.
درمجموع با توجه بااهمیت و جایگاه مقوله کارآفرینی در جامعه و ضرورت تبیین و نهادینهسازی فرهنگ کارآفرینی بهویژه برای نسلهای جدید، دستگاه تعلیم و تربیت به شکل عام و مدارس بهطور خاص دارای نقش و رسالت مهمی در تحقق این مهم بر عهدهدارند.