برای مدیریت درست باید کارآفرینی را درک کرد
کارآفرینی گردشگری لازمه توسعه گردشگر
مریم مقدم
امروزه کارآفرینی در گردشگری اهمیت زیادی پیدا کرده است. نقش کارآفرینان گردشگری برای توسعه نواحی مختلف جاذب گردشگر میتواند بسیار حیاتی باشد. همچنین مسئولیت محیطی کارآفرینی میتواند مبنایی برای استفاده از منابع طبیعی باشد و بر ارزشهای غیر مادی و منابع طبیعی تجدید شونده تاکید ویژهای داشته باشد.
یکی از مهمترین دغدغههای انسان خلق ایده و تبدیل آن به محصولات خلاقانه و نوآورانه می باشد البته به صورتی که علاوه بر موضاعات فنی از لحاظ اقتصادی هم پر ارزش باشد و یک سرمایه گذاری هوشمند (بهترین سرمایه گذاری) را رقم بزند
کارآفرینی سازگار با محیط باید ویژگیهایی مانند توجه به محیط طبیعی، بومی، محلی، توجه به صنایع دستی و منحصر به فرد را داشته باشد. شرکتهایی که کارآفرینی آنها به صورت فعالیت پایدار است، معمولا کوچک هستند. تشکیلات اقتصادی توریستی در مقیاس کوچک پتانسیل زیادی برای ارائه خدمات و محصولات توریستی دارا هستند.
کارآفرینی پایدار را میتوان به دستههای پاسخگویی به گردشگران و ارائه خدمات براساس فرصتهای متناسب با طبیعت، بهرهبرداری پایدار از دانههای وحشی، قارچها و سایر محصولات جمعآوری شده از طبیعت، بهرهبرداری از نباتات وحشی به عنوان مناظر و چشمانداز استفاده در مقیاس کوچک و پایدار از جنگل، استفاده مناسب از منابع آبی و استفاده مناسب از سایر خدماتی که از طبیعت گرفته میشوند تقسیم کرد.
هفته جهانی کارآفرین بهانه ای برای گفتگو با سعید ترابیان کارآفرین و عضو هیات مدیره کانون کارآفرینان استان همدان در زمینه کار آفرینی در گردشگری شد . وی سالهاست با سرمایه گذاری در حوزه گردشگری توانسته است با ایجاد زیرساختها امکان فروش خدمات و ایجاد اشتغال برای گردشگران را در همدان محیا کند
اهمیت کارآفرینی در زندگی اقتصادی و برنامه ریزی در حوزه علایقم موجب افزایش تلاش برای توسعه آن در زمینه گردشگری شده است .
در حقیقت آموزش و ترویج فرآیند کارآفرینی سیاستی است که به طور مستقیم در کمیت و کیفیت عرضه در یک جامعه اثر میگذارد و توسعه گردشگری برای من در استان همدان اولویت داشت و این موجب شد برنامه های خود را به انجام برسانم . به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته که حتی الامکان در آنها مشکلات و موانع برطرف شدهاند، دولتها به شکوفا کردن توان بالقوه مردم پرداختهاند. در واقع با اجرای این سیاست همواره میتوان به اهداف گوناگونی مانند شناخت فرصتها و چگونگی بهرهبرداری از آنها، روشهای جدید علمی، مدیریتی و بازرگانی جامعه عمل پوشید.
گاهی تصمیم گیران درک درستی از کارآفرینی و سرمایهگذاری ندارند. بر این باورم مدیران به دلیل اینکه کار اجرایی انجام نداده اند درک درستی از کارآفرینی و سرمایهگذاری ندارد، کشور ما دچار نوعی آسیبدیدگی بزرگ در حوزه اقتصاد شده و نمیتوان چشماندازی هم برای آن تعریف کرد. تغییر قوانین، تفسیر قانون و ناامنی برای سرمایهگذاری سبب شده سرمایهگذاری واقعی وارد کار نشود مگر اینکه کسی واقعاً از روی علایق شخصی خود کارآفرین شده باشد؛ این مهم است که به عنوان مدیر و تاثیر گذار و تصمیم گیر بدانند حمایت کارآفرینان مهم است وگرنه با شرایط فعلی بیشتر افراد به سمت شغلهای کاذب روی خواهند آورد .
یکی از برنامههایی که باید جزو اولویتهای اصلی مدیریت کشور قرار گیرد این است که کارآفرین بتواند با مدیریت جدید اقتصاد را به سمت سفرههای مردم هدایت کند و دولتمردان نیز این دسته از افراد را به نحوی حمایت کنند که هیچگونه موانعی جلوی راهشان نباشد چراکه هیچ سرمایهگذاری به هیچگونه حمایت مالی از سمت دولتمردان نیاز ندارد.
وی با تاکید بر اینکه همدان یک استان تاریخی و گردشگری است و راهکارهایی برای توسعه این حوزه وجود دارد؛ اظهارکرد: در حالحاضر صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت در دنیا شناخته شده و تنها مشاغلی که ماندگاری بیشتری دارند مربوطه به حوزه گردشگری است.
یکی از چشماندازهای دنیا گردشگری است و همدان نیز در این حوزه حرفی برای گفتن دارد، همدان به دلیل وجود شاخصههای بزرگ گردشگری همچون طبیعت بکر و غارعلیصدر دستکمی از شهرهایی مانند اصفهان کم ندارد اما باید از آنها برای توسعه استان استفاده کرد. مشکل استان همدان در عقب ماندن از توسعه مسئولان نیستند بلکه مشکل اصلی مردمی هستند که باید مطالبهگری کنند و به دنبال توسعه باشند مردم به دلیل اقلیم و فرهنگی که در جامعه حاکم است به دنبال توسعه نیستند در حالی که باید این امر را فرهنگسازی کرده و مردم را نسبت به مسئولان مطالبهگر کنیم. با توجه به تلاطم در بازارهای جهانی و تنگ شدن حلقه رقابت اقتصادی، وجود پتانسیلهای گردشگری فراوان در کشور، به دلیل رشد روزافزون گردشگری و افزایش تقاضاهای جدید، انواع گردشگری پایدار نیاز به ترویج و توسعه کارآفرینی در گردشگری احساس میشود.
استان همدان استان سختگیری در صدور مجوز است؛ مجوزی که در مدت یک ماه میتوان آن را صادر کرد دو سال زمان میبرد اما در نهایت امیدوارم با همکاری یکدیگر از آسیبهای موجود در این حوزه جلوگیری کنیم. در نتیجه، باید سیاستهایی را که میتوانند به ایجاد آگاهیهای عمومی درباره فواید و منافع کارآفرینی در اقتصاد و جامعه کمک کند، ترویج داده شود. تجمیع عناصر کارآفرینانه در تمامی سطوح سیستم آموزشی، توسعه برنامههای هدایتی و حمایتی میتواند به افزایش سطح توسعه کارآفرینی و شکلگیری نگرشهای مثبت نسبت به کارآفرینی کمک کند.
با ورود جامعهشناسان و روانشناسان به عرصه مطالعات و تحقیقات پیرامون کارآفرینی و کارآفرینان، ضرورت کارآفرینی در بخشهای مختلف به ویژه آموزش کارآفرینی بیش از پیش مشهود شده و همین امر موجب افزایش تلاشها برای توسعه کارآفرینی در زمینه گردشگری و آموزش آن در دو دهه گذشته نیز شده است. از طرفی، شرایط دشوار و پیچیده فعالیتها در اقتصاد جهانی و ضرورت ورود به تجارت جهانی نمایانگر آن است که جز با توسعه منابع انسانی خلاق، پرورش یافته و مهارت آموخته در راه اندازی کسب و کارهای نوین، نمیتوان فعالیتی را در عرصه جهانی ایفا کرد.
حرکت دولت به سوی خصوصیسازی و تاکید بر کاهش تصدیگری، مستلزم آن است که شرایط راهاندازی کسب و کارهای جدید در بخش خصوصی فراهم شود و این مهم با تقویت آموزشهای دانشگاهی میسر خواهد بود. در نهایت اینکه، وابستگی و ارتباط تنگاتنگ بخش گردشگری با توسعه پایدار و راه اندازی انواع حرفهها و کسب و کارهای کوچک موجود در کشور به اندازهای است که آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی در این زمینه، جز با توسعه برنامههای آموزشی مرتبط با بخشهای مختلف از جمله فناوریهای نو، صنعت، بازرگانی، حمل و نقل و از طریق ارتباط مستمر با بازارهای جهانی در حوزههای مزبور میسر نخواهد شد.
علاوه بر این، حمایت از کارآفرینان باید از طریق فراهم کردن فاکتورهای انگیزشی مانند مشوقها یا حمایتهای مالی، تعلیم و تربیت و آموزش مورد توجه قرار گیرد. این فاکتورها میتوانند به کارآفرینان در مراحل اولیه فعالیتهایشان و همچنین در ایجاد خدمات گردشگری منحصر به فرد و در توسعه پایدار گردشگری کمک کنند.